شکوه صنعت وارنا

الیاف پشم چیست و چه کاربردی دارد

پشم، اصطلاح متداول استفاده شده برای الیاف نرم و فرخورده که عمدتا از پشم گوسفند اهلی به دست می آیند و به طور گسترده ای در تولیدات نساجی مورد استفاده قرار می گیرند، است. پشم ممکن است اساسا با توجه به مقیاس طبیعی که سطح بیرونی هر گونه الیافی را پوشش می دهد از مو جدا شود.درجات مختلف پشم، بیشمار، بسیار کوچک و نازک هستند و فقط در پایه به هم متصل می شوند. بنابراین این الیاف تحت فشار در هم بافته می شوند.

خصوصیات الیاف پشم

– درخشندگی
– نرمی
– گرمی
– قابلیت ارتجاعی وکشسانی زیاد
– جذب رطوبت زیاد
– قابلیت جذب و دفع سریع رطوبت
– عایق حرارت
– عایق صدا
– مقاومت در برابر حرارت زیاد

درجه بندی پشم

درجه بندی الیاف پشم از طریق انداره قطر لیف، تجعد، بازده رنگی، رنگ لیف، طول لیف و در نهایت میزان مقاومت آن صورت می گیرد. باید بدانید در میان موارد فوق قطر لیف بسیار در ارزش گذاری و قیمت پشم بسیار مهم تلقی می شود.

کاربرد الیاف پشم

محصولات فرعی: فرآورده هایی هستند که علاوه بر محصولات اصلی تولید می شوند. در مورد گوسفند، پشم و گوشت محصولات اصلی هستند. سایر محصولاتی که از گوسفند به دست می آیند، شامل لانولین مورد استفاده در وسایل آرایشی؛ چرم و پوست به کار رفته در محصولات چرمی؛ ژلاتین مورد استفاده در فیلم های عکاسی؛ چربی حیوانی مورد استفاده در صابون، چسب های مخصوص و داروهای خاص هستند که تنها تعدادی از کاربردهای متنوع این فرآورده ها می باشند.
کاردینگ: مخلوط کردن، صاف و یکدست کردن الیاف
رنگ آمیزی: برای انتقال رنگ به الیاف
پشم گوسفندی: پشم یا پوششی که سطح بدن گوسفند را می پوشاند.
نمد مالی کردن: استفاده از گرما، رطوبت و سایش روی پارچه پشمی باعث می شود تا بافت پارچه سفت شود.